Cossacks.in4.pl

 

Polska vs Szwecja


SZWECJA
Pikinierzy - 480/poległo 450
Muszkieterzy
- 120/poległo 100
Jeźdźcy - 290/poległo 250
Dragoni 17 w. - 240/poległo 150
Działa - 1/zniszczonych 0
Działko wielolufowe - 2/zniszczonych 0

Łącznie: 1133

POLSKA  
Pikinierzy - 2 oddziały po 196
Muszkieterzy - 1 oddział: 196
Husaria - 350
Dragoni 17 w. - 200
Haubica -3

Łącznie: 1138

Gra ustalona była na 2 godziny, jedną walną bitwę, z przyzwoleniem na 3 dowolne działa. Nie używamy wojsk osiemnastowiecznych.

Kolor czerwony to Polska, w niebieskich grają Szwedzi.

Siły Polskie.

Oddział 200 Husarów na prawej flance (podobny tylko mniejszy stał po lewej).

Szwecja w doskonałym ustawieniu obronnym.

Skrzydła osłania konnica.

Pierwsze starcie środkiem: pikinierzy kontra muszkieterzy.

...

Grupa 100 Husarów zachodzi Szwecję z lewej strony.

Podobny manewr wykonuje 200 Husarów z prawej.

...

Tymczasem na głównym polu bitwy trwa zaciekła walka. Swoją siłę i odporność na strzały sprawdzają Dragoni z obu nacji.

Do tej całej zabawy włączają sie pikinierzy.

100 Husarów z lewej nie dało rady, za to tych 200 z prawej nieźle się jeszcze trzyma ...

... a raczej trzymało.

Tymczasem Polscy pikinierzy poradzili sobie z oddziałem pikinierów Szwedzkich i ruszją na Dragonów.

Posiłki Szwedzkie nadeszły bardzo szybko.

Po Polskich pikinierach zostało tylko wspomnienie, bronią się jeszcze Dragoni.

W trakcie bitwy doprodukowało się jeszcze około 50 Polskich Husarów, ruszją do walki z nadzieją pszechylenia szali zwycięstwa na swoją stronę.

Husaria skupiona na walce z pikinierami zostaje wystrzelana przez Szwedzkich Dragonów.

 

POLSKA
Tym razem przyszło mi zagrać Polską. Pierwsze wrażenie całkiem niezłe. Bez problemu postawiłem pięć stajni i produkowałem tam Husarię i Dragonów (z lekką jazdą dałem sobie spokój). Za to z baraków niczego konkretnego nie wyciągnąłem. Po pierwsze ledwo udało się postawić trzy. Po drugie strzelcy produkują się bardzo wolno (czas budowy 650). I po trzecie piechota Polska nie ma odporności na strzały. Jedynym plusem jest szybkość produkcji pikinierów (czas budowy 100). Lecz i ten plus jest ograniczony limitem jednostek - aby wyprodukować moją armię zmuszony byłem postawić 5 ratuszy, 3 koszary i 3 koszary 18 w. W podsumowaniu uważam, że Polska mogła wygrać gdybym lepiej taktycznie to rozegrał. Wcześniej należało puścić pikinierów, nie produkować muszkieterów, zamiast haubic postawić działa. A tak ogólnie to przydała by się Polskiej piechocie obrona obrona przed kulą.
WiKi

SZWECJA
Spodobał mi się pomysł Trylogii i jako pierwszy pojedynek z serii rozegrałm Szwecją. Wynik coprawda miał być inny ale przesądziła o tym chyba solidna szwedzka stal. Formacja ustawiona była defensywnie z możliwością ataku skrzydłowego ... ale nie przewidziałem zmasowanego ataku husarii co wprowadziło straszny chaos na polu walki. Główne siły miały zaatakować frontalnie szyk polskich oddziałów ale po ataku husarii niezbędna okazała się pomoc pikinierów i nie miał kto atakować. Dużą rolę odegrały w walce działka i dragoni, wymiatając większość nieopancerzonych oddziałów piechoty polskiej i powstrzymywały zapędy husarów.  Resztki armi polskiej zostały wystrzelane przez dragonów. Pomimo w miarę wyrównanych parametrów jednostek - większa siała ataku kosztem zbroi - ważna okazała się taktyka. Gdyby husaria zaatakowała moje tyły a nie dobrze chronione skrzydła to kto wie...
Podsumowując, armia szwedzka stanowi całkiem silnego przeciwnika, w starciu z lekką piechotą wynik zależy od taktyki, ilości jedostek i osłony przez inne np. haubice Wiki'ego wyczesały połowę oddziału piechty szweckiej.
Roger


<<< Powrót


Cossacks: European Wars™ is a game by CDV Software.
Copyright © 2001 www.in4.pl. All Rights Reserved.